icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Amsterdam

Afbouw Station Amsterdam Centraal

Begin maart 2014 is NS gestart met de laatste fase van de metamorfose van Station Amsterdam Centraal. Na het afronden van de eerste fase van de bouw in 2015 hebben de reizigers meer ruimte, verblijfshoreca, winkelaanbod en servicefaciliteiten tot hun beschikking gekregen.

Oppervlakte
22.366 m2
Uitvoeringsperiode
Maart 2014 - medio 2017
AMS CS

Afbouw passage

In 2012 is gestart met de ruwbouw van twee nieuwe passages tussen de reeds bestaande reizigerstunnels. De passages bieden een vrije doorgang zonder toegangspoortjes tussen het centrum en het IJ en zijn voorzien van winkels voor reizigers die wat meer tijd te besteden hebben. De westpassage, die zich bevindt tussen de westtunnel en de middentunnel, is het domein van onder andere mode, beauty en lifestyle. Terwijl reizigers in de oostpassage terecht kunnen voor een breed assortiment aan dagverse producten.

Toegang

De toegang van de passages bevindt zich aan centrumzijde in de vleugels van het monumentale stationsgebouw en aan de IJ-zijde in de nieuw gerealiseerde IJ-hal. Dat geldt ook voor de reizigerstunnels. Benthem Crouwel / Powerhouse Company /MerkX hebben de inrichting van de beide passages ontworpen. Tak Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp van het monumentale IJ-gebouw.

Bouw eerste deel IJ-hal

Station Amsterdam Centraal heeft een tweede hoofdentree aan het IJ gekregen, de IJ-hal. Deze hal is gebouwd onder het busplatform over de volle breedte van het station. Vanuit de IJ-hal stappen reizigers makkelijk over tussen trein, metro, bus, pont of taxi. De hal is voorzien van servicefaciliteiten en verblijfshoreca met uitzicht op het IJ. Het station is hiermee niet alleen een vertrek- en aankomstpunt, maar tevens een verblijfplaats geworden. De westpassage is ontworpen door Wiel Arets Architects. Begin 2015 zijn de werkzaamheden afgerond en is het eerste deel van de IJ-hal en de westpassage opengesteld voor reizigers. Ook is de IJ-zijde sindsdien weer te bereiken via de gerenoveerde middentunnel. 

Horecaboulevard

Direct na de afronding van de tweede fase is Boele & van Eesteren gestart met de renovatie van de horecaboulevard. Dankzij de horecaboulevard blijven de belangrijke voorzieningen in het station bereikbaar voor bezoekers zonder treinkaartje, nu de de poortjes gesloten zijn. Daarnaast worden de oorspronkelijke gangen in het gebouw, die leiden naar de horecagelegenheden op het eerste perron, in originele staat terug gebracht. Daarnaast zijn er nieuwe luchtkanalen aangelegd waardoor er op de 2e en 3e etage  van het station ook nog een aantal extra werkzaamheden gedaan moesten worden. De werkzaamheden in de horecaboulevard zijn medio 2017 afgerond. 

 

Partijen

Opdrachtgever
NS Stations
Architect IJ-gebouw
TAK architecten
Architect Poortvrije passage
Benthem Crouwel
Powerhouse
Merk X
Architect IJ-hal
Wiel Arets Architecten
Constructeur
Kondor Wessels Amsterdam
Boele & van Eesteren