Nieuws, persberichten en publicaties van onze projecten. Blijf op de hoogte!

Nieuws

13 februari 2017

Boele & van Eesteren met BVGO West nu FSC- en PEFC-gecertificeerd

Sinds eind 2016 is Boele & van Eesteren niet alleen FSC- maar ook PEFC-gecertificeerd. Deze beide certificeringen komen voort uit een samenwerking tussen de bedrijven verenigd in VolkerWessels Bouw- en Vastgoedontwikkeling West. Diverse bedrijven binnen BVGO West waren al FSC en/of PEFC gecertificeerd. Door nu de krachten te bundelen met één FSC- en PEFC-certificaat ontstaat er een efficiëntie in het proces en de continue verbetering hiervan. Daarnaast wordt het makkelijker om bouwcombinaties te certificeren. Dit kan grote voordelen betekenen voor onze klanten rond subsidies of BREEAM-NL projecten waarbij gevraagd wordt naar een uitvoerende partij met een FSC- of PEFC-certificaat.



09 februari 2017

Verkoop gestart Hazehorst Nijkerk

Op maandag 6 februari 2017 is de verkoop gestart van het project Hazehorst te Nijkerk, gelegen aan de rand van de Veluwe. Het plan bestaat uit 30 3-kamer appartementen die zijn gegroepeerd rondom een lift en trappenhuis, compleet met royale buitenruimte. Op de begane grond zijn de individuele bergingen en gemeenschappelijke fietsenstalling opgenomen. De totale bouwhoogte bedraagt 6 bouwlagen. Het plan ligt op de hoek van Het Hazeveld – Vetkamp, in het noord oostelijke deel van Nijkerk.


Rondom start verkoop organiseerden we een informatieavond, waar de belangstelling van de aanwezigen heel groot was. De omgevingsvergunning is verleend en inmiddels onherroepelijk. De verwachting is dat in het tweede kwartaal van 2017 gestart kan worden met de bouw van Hazehorst. Het project is een ontwikkeling van Boele & van Eesteren en Bebouw Midreth is verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project.

 


30 januari 2017

Onderzoek TNO wijst op grote voordelen van BouwHub

Minder overlast, minder luchtvervuiling, efficiënter bouwen en lagere kosten

 Een nieuwe vorm van bouwlogistiek met de BouwHub van VolkerWessels Bouwmaterieel blijkt zeer effectief om efficiënter, schoner, goedkoper en met minder overlast te bouwen. Dat is de conclusie van onderzoek van TNO en hogescholen in Rotterdam en Utrecht die 28 weken nauwlettend het bouwproces van de Trip in Utrecht volgden. Nieuwbouwproject de Trip werd door VolkerWessels onderneming Boele & van Eesteren met behulp van de BouwHub gerealiseerd.


De BouwHub is een locatie aan de rand van de stad waar alle benodigde bouwmaterialen naar toe worden gebracht. Op de BouwHub worden dagproductie-pakketten samengesteld die met zuinige wagens naar de bouwlocatie worden vervoerd. ‘Runners’ zorgen ervoor dat alle pakketten op de juiste plek komen, zo kan er veel sneller gewerkt worden. Een ander groot voordeel is dat er op de (krappe) bouwplaats veel minder bouwmaterialen en voertuigen zijn, zo blijft er meer ruimte over om werkzaamheden uit te voeren. Dit komt ook ten goede aan de veiligheid op de bouwplaats. Werknemers maken ook gebruik van de BouwHub, ze parkeren daar en reizen dan samen in een busje naar de bouwlocatie. Werknemers kunnen direct aan de slag aangezien alles bij hun werkplek al klaar staat. De busjes nemen op de weg terug naar de BouwHub afval van de bouwplaats mee.


Bewuste Bouwers, een stichting die bijdraagt aan de professionalisering van de bouwbranche, beoordeelde de BouwHub (in Nieuwegein) met een Best Practice op het thema ‘milieu’. Uit het onderzoek blijkt dat de BouwHub veel beter scoort dan ‘traditionele’ bouwlogistiek als het gaat om het aantal ritten naar de bouwplaats, uitstoot van schadelijke gassen, tijdsduur van bouwactiviteiten, besparing van bouwmaterialen en overlast voor de omgeving.


BouwHub

De BouwHub (video) biedt enorme voordelen voor projecten die in de (binnen)stad worden gerealiseerd. Steden stellen steeds hogere eisen, tegelijkertijd is het zeer lastig om deze moeilijk bereikbare locaties te voorzien van de benodigde materialen en mensen. Het laden- en lossen levert vaak enorme overlast voor de omgeving op.


Door het gebruik van de BouwHub:


Uit het onderzoek bleek tevens dat op de BouwHub veel efficiënter wordt omgegaan met bouwmaterialen. Door een beter logistiek beheer en het samenstellen van dagproductie-pakketten bleek na de bouw van de Trip een restvoorraad achter te blijven van zo’n €46.000,-. Normaal gaan veel van deze bouwmaterialen verloren bij productie en afvoer, nu kunnen die terug naar de leverancier of worden die via de BouwHub bij een nieuw project  gebruikt.


Nieuwe projecten:

Ook andere projecten in Utrecht maken inmiddels gebruik van de BouwHub. Zo wordt deze innovatieve bouwlogistiek op dit moment ingezet bij het Voorzetgebouw en het Paviljoen van winkelcentrum Hoog Catharijne. Deze projecten worden gerealiseerd vlak naast het Centraal Station op een bijzonder lastig te bereiken locatie. Ook hier wordt zorgvuldig onderzoek gedaan naar de prestaties van de BouwHub.

We kijken bij het vervolgonderzoek ook naar andere positieve effecten van de BouwHub zoals:

  •   Wat betekent veel minder vrachtwagens in de stad voor de doorstroming, files in de stad, verkeersveiligheid?
  •   Welke positieve effecten voor de gezondheid zijn er door minder fijnstof en (geluids)overlast?
  • Hoe draagt deze aanpak bij aan klimaatdoelstellingen van de stad en daarbuiten?

terug omhoog